Меню

КОНЦЕПЦИЯ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ КОММУНАЛЬНОГО ПРЕДПРИЯТИЯ «ОБЛАСТНОЙ ДЕТСКО - МОЛОДЕЖНЫЙ САНАТОРНО - ОЗДОРОВИТЕЛЬНЫЙ КОМПЛЕКС»

Согласовано: Утверждаю:

Директор КП «ОДМСОК «Перлина Донеччини»  ____________ Л.А.Кравчук

Начальник управления  по делам семьи и молодежи Донецкой областной  госадминистрации ___________Л.И.Золкина

perl1

КОНЦЕПЦИЯ ВОСПИТАТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ
КОММУНАЛЬНОГО ПРЕДПРИЯТИЯ
«ОБЛАСТНОЙ ДЕТСКО - МОЛОДЕЖНЫЙ САНАТОРНО - ОЗДОРОВИТЕЛЬНЫЙ КОМПЛЕКС»

Человек, как звезда, рождается
Средь неясной туманной млечности.
В бесконечности начинается
И кончается в бесконечности.
Поколениями созидается
Век за веком земля нетленная…
Человек, как звезда, рождается,
Чтоб светлее стала Вселенная!

   Современная молодёжь Украины - это «новое поколение», которое на себе испытывает реформы последних десятилетий, получив образование, ищет возможность самореализации, принимает решение о создании семьи в новой социально – экономической ситуации. Успехи молодёжи способствуют успехам реформ и наоборот. Молодёжь реализует в первую очередь представленные ей возможности, проявляя инициативу, находчивость и гибкость. Но новые свободы сопровождаются новыми рисками, новыми проблемами, совсем неизвестными новым поколениям: безработицей, наркотиками, усилением неравенства и социальной изолированностью.

   Как свидетельствуют исследования современных социологов, структура молодого поколения такова: 5% - революционеры, 5% - консерваторы, 40% - конформисты, 18% - способны нести ответственность за других людей и 32% - готовы принимать ответственность. Именно эти 32 % - молодёжи больше всего испытывают потребность в развитии активного подхода к жизни, самостоятельности кругозора, развитию смелости в решении проблемы, умению работать в коллективе. Но эти молодые люди сталкиваются со значительными проблемами, связанными с отсутствием условий и возможностей для реализации своих намерений: старая воспитательная вертикаль «пионерия – комсомол - партия» разрушена, а взамен её не предложено ничего нового.

   Исходя из выше сказанного, вытекает, что первостепенным заданием воспитания подрастающего поколения является создание условий для расширения поля поиска, нахождения выбора воспитанниками жизненной позиции, которая станет духовной ценностью.

   Создавая в комплексе психологический простор для выявления творческого потенциала ребёнка, мы, прежде всего, включаем его в те или иные структуры жизни через индивидуальный выбор.

Організаційно-педагогічна структура зміни дитячого оздоровчого табору

Організаційно-педагогічна структура зміни дитячого оздоровчого табору

Пужик Н.К., викладач педагогічних
основ роботи з дитячими об’єднаннями,
викладач вищої кваліфікаційної категорії

Володимиро-Волинського педагогічного коледжу

   Незалежно від типу ДОТ оздоровча зміна поділяється на три періоди: організаційний, основний, підсумковий. Кожен із цих періодів має свій термін, специфіки роботи, а також вирішення завдань, формування виховної мети, що визначає зміст, форми та методи роботи з дітьми.

   Для організаційного періоду характерно те, що в даному періоді колективу ще немає. Діти відчувають стан організації, загальної емоційної напруженості, спричиненої недостатньою інформацією про закони, норми, вимоги нового колективу, про його членів, про своє можливе місце в колективі. Ніхто не знає, як віднесуться до нього інші діти, як складуться взаємини з однолітками, вихователями, педагогами-організаторами.

   Основним завданням у цей період життя дітей є потреба в пізнанні та орієнтації у новому середовищі.

   Важливу роль в оздоровчому таборі відіграє те, як організувати, розпочати роботу табору, тобто перші дні роботи, зокрема організаційний момент.

Організаційний період в таборі включає:
- підготовку території табору, приміщень до прийому дітей;
- комплектування загонів;
- ознайомлення з територією табору, з режимом дня, з законами життя в таборі;
- збір інформації про дітей;
- проведення зборів: збір-вогник «Будьмо знайомі», організаційного збору, збору планування.

Завдання організаційного періоду:
- згуртувати, допомогти дітям адаптуватися в дитячому оздоровчому таборі.

Для цього необхідно:
- якомога швидше познайомити дітей одне з одним;
- привчити їх до розпорядку дня та дотримання правил у таборі;
- створити в дітей відчуття затишку та комфорту;
- дати можливість дітям самоствердитися, запропонувавши діяльність різної спрямованості: спортивна, інтелектуальна, трудова, творча;
- скеровувати їх діяльність і відпочинок;
- виявити загальні мету, завдання, перспективи спільної діяльності;
- виявити лідерів;
- розвивати дитяче самоврядування та формувати традиції.

   Для організаційного періоду характерний чіткий план дій. Якщо немає чіткого плану дій, на вас очікують метушня, роздратування, розчарування.

Перший день в таборі

Педагог-організатор, вихователь формує загін, знайомиться з дітьми:
- ведеться розповідь про табір, про закони життя у таборі, про правила поведінки на території табору, в кімнатах;
- ознайомлює дітей з режимом дня в таборі;
- обговорюється проект оформлення загонового місця;
- випуск газети «Здрастуй, табір!»

Перед обідом слід пояснити дітям:
- о котрій годині обід;
- в їдальню всі йдуть організовано, без запізнення;
- в їдальні загін і кожен член колективу має своє місце;
- в їдальні самообслуговування;
- за столами сидять всі тихо;
- їсти не поспішаючи, з’їдати все.

Перед сном показати дітям:
- як розстеляти та застеляти ліжко;
- провести конкурс «Хто краще застеляє ліжко»;
- організувати цікаву ігрову годину;
- поділити загін на мікроколективи, давши завдання щодо підготовки до організаційного збору;
- приступити до оформлення спалень;
- придумати проект оформлення загонового місця.

   У перший же день слід зібрати інформацію про дітей з метою підготовки до збору-вогнику «Будьмо знайомі» і подальшої організації роботи в загоні.

У цьому допоможе анкета:

Шановний друже!
Ти прибув в оздоровчий табір «________». Ми, організатори цієї зміни, бажаємо зробити твій відпочинок цікавим і змістовним. Нам важливі твої думки, бажання, інтереси, допомога. Твоя допомога – у відповідях на запитання анкети:
1. Моє ім’я_________.
2. Мені _____ років.
3. Я сподіваюсь на ______________.
4. Мені подобається ________________.
5. Мені хотілося б, щоб ___________________.
6. Мені дуже не подобається, якщо _______.
7. Я не люблю _________.

Після вечері перед сном слід дітям розказати:
- де помити ноги;
- де висушити рушники;
- як розстелити ліжко;
- де повісити одяг;
- щось цікаве почитати, розповісти.

   Складність організаційного періоду полягає в тому, що основне навантаження лягає на педагогів-організаторів та вихователів у вирішенні організаційних питань.

   Крім організації роботи вдень, рекомендується організувати «сімейну» вечірню розмову, збір-вогник «Будьмо знайомі». Педагог-організатор продумує, де, в якій обстановці провести цю задушевну розмову. Це може бути тихий, спокійний куточок табору. Продумати, як розмістити дітей, щоб кожному було зручно. Розпочинається збір з легкої, задушевної пісні, яку вже вивчили у таборі. Веде збір педагог-організатор, розмова може вестись «при свічках». Це створить атмосферу доброзичливості, сердечності, теплоти між дітьми і дорослими. Педагог-організатор починає розповідь про себе, бажано щось зіграти, прочитати, виконати пісню чи танець. Потім з передачею талісману розповідь ведуть діти про себе, співають, читають вірші, танцюють.

   На цьому зборі діти дізнаються одне про одного, піднімається їх авторитет.

   Вивчення колективу може проходити протягом цілого тижня. Адже від того, на скільки вдало буде воно організовано, залежатиме процес подальшої взаємодії між членами конкретного тимчасового колективу та психологічний клімат.

   Пропонується кілька варіантів знайомств на основі творчих конкурсних завдань, ігор, бесід.

   Варіант 1. Педагог-організатор пропонує вихованцям подумати, що в їхньому характері є найбільш важливим, індивідуально вираженим. Після роздумів висловом відобразити виявлене у віршованій формі.

Наприклад: «Тиха, печальна, мовчазна,
«Я парубок моторний і хлопець хоч куди козак»,
«Сім раз відміряю, а раз відріжу»,
«Його і в решеті не зловиш».

   Варіант 2. Твір на тему «Наш загін на безлюдному острові».

   Уявіть собі, що ваш загін відправився в навколосвітню подорож океаном, як ваш корабель винесло на безлюдний острів. Розпишіть, будь ласка, як будуть складатися між вами взаємовідносини на цьому острові. Хто займатиме яку роль, хто буде чим займатися. Адже вам потрібно вижити, налагодити свій побут.

   Варіант 3. Діти сідають у коло. Ведучий запалює свічку і передає її по колу. Кожен, отримавши свічку, повинен швидко назвати ім’я і передати свічку далі. Тому, у кого вона погасне в руках, всі учасники по черзі задають різні цікаві питання для знайомства.

   Варіант 4. «Сузір’я»

   Педагог-організатор звертається до дітей: Астрологи розрізняють 12 сузір’їв. І ви, напевно, їх знаєте. Це Рак, Водолій, Скорпіон… Підніміть, будь ласка, руку, хто народився під сузір’ям Стрільця. А тепер, назвавши своє ім’я, вкажіть риси, які притаманні людині, яка народилася під цим сузір’ям. Скажіть, ці риси збігаються з вашим характером з таким, який у вас є? Знайомство продовжується.

   Варіант 5. «Що означають ваші імена?»

   Педагог-організатор запитує дітей, чи знають вони, що означають їхні імена.

Андрій – значить хоробрий, мужній.
- А серед присутніх є Андрій?
- Ця коротка характеристика закладена в твоєму імені, відповідає твоєму характеру?
- Що ти скажеш про себе?

   Знайомство продовжується далі, з іншими іменами.

   На другий-третій день після укомплектування загону проводиться організаційний збір.

   Підготовка до збору
1. Загін поділяється на мікроколективи (8-10 дітей) за бажанням дітей, по спільних інтересах, по дружбі.
2. Мікроколективам дається завдання: вибрати мікрогрупи, продумати девіз, назву загону, улюблену пісню, підготувати захист.
3. Оформляється місце проведення збору (загонове місце).

   Хід збору
1. Вихід на місце проведення збору може бути з піснею, кричалкою, промовкою.
2. Черговий по загону проводить перекличку готовності творчих груп.
3. Звучить легка, задушевна пісня.
4. Оголошується мета збору:
- сформувати загін, вибрати командира загону, раду творчих справ;
- продумати назву загону, улюблену пісню загону, виробити закони життя загону.

   Збір розпочинає педагог-організатор. Розповідає про цікаві справи попередньої зміни. Потім підкреслює, що всю роботу в загоні повинна очолити рада творчих справ, коротко нагадує функції членів ради.

Чим займається рада:
- організовує колективне планування роботи загону і слідкує за виконанням плану;
- керує роботою творчих груп;
- дає колективні і індивідуальні завдання, перевіряє їх виконання;
- відповідає за чистоту, порядок, дотримання режиму і за проведення заходів у загоні;
- підводить підсумки роботи за день.

   Пропозиція вирішити питання про кількісний склад ради (3-5 чоловік). Вибирають особисто – по принципу більшості. Обирається командир загону.

   Творчі мікрогрупи звітують про підготовку до збору, виконують і пропонують улюблену пісню загону, назву загону, девіз загону. Кожен мікроколектив захищає, малює обличчя свого колективу. Після захисту вирішують, яка назва загону, девіз, розучують улюблену пісню загону. Обговорюють закони життя колективу:
- закон доброти і доброзичливості;
- закон дружби і товаришування;
- закон точності і відповідальності;
- закон чистоти і порядку…

   Закінчується збір проведенням ігор, розучуванням масовок, пісень.

   Можна організувати маленьку загонову ватру, біля якої поспівати задушевної пісні, провести щиру розмову добра і доброти.

   Загін сформовано і слід приступити до планування роботи загону. Це питання вирішується на зборі-плануванні, враховуючи думки, пропозиції, побажання кожного члена колективу. Цей збір-планування може проходити під девізом:

«Плануємо разом усі:
Не згідний – протестуй,
Протестуєш – пропонуй,
Пропонуєш – виконуй».

   Робота загонів повинна бути спланована до відкриття табірної зміни. Однак, педагогам-організаторам не слід забувати, що в плануванні роботи, в організації життя загону потрібно враховувати досвід дітей.

   Отже, організаційний період – найважливіший і найскладніший проміжок часу в житті дитячого колективу і педагога-організатора. Від того, як ви організуєте роботу в цей період, залежить майбутнє дитячого колективу. Цей період можна назвати етапом мотивації та створення атмосфери взаємодії, взаєморозуміння, очікування кожного зокрема і дитячого колективу в цілому. Це період виявлення особистої ролі педагога-організатора і громадської позиції дитини в колективі. Організаційний період завершується святом урочистого відкриття табірної зміни.

   Після організаційного періоду табірної зміни наступає основний період, який є етапом повної адаптації дітей до нових умов життя, залучення їх до активного життя, відпочинку та оздоровлення дітей.

   Мета педагога-організатора в основний період – створити єдиний, дружний колектив, перетворити колектив загону на інструмент формування позитивних якостей особистості дитини.

Завдання основного періоду:
- створення умов для розважальної, пізнавальної, оздоровчої діяльності, спілкування дітей;
- виховання свідомого ставлення до зміцнення свого здоров’я через усвідомлення необхідності систематичних занять спортом, бігом, оздоровчими процедурами, дотримання режимних моментів;

- розвиток колективу повинен сприяти розвитку особистості кожної дитини;
- розвиток організаційних знаннь, вміннь і навичок через систему громадських доручень, колективних творчих завдань;
- збільшення обсягу й інтенсивності загальних справ, розвиток дітей і підлітків на основі колективної творчої діяльності.

   У цей період зміни процес розвитку дитячого колективу потребує постійного ускладнення і взаємозв’язку різних видів діяльності; відбираються такі об’єкти діяльності дітей, які відповідають їх захопленням та інтересам. КТС цього періоду повинні стимулювати прагнення дітей і підлітків до загального успіху дитячого колективу.

   Останнім періодом табірної зміни є підсумковий, тобто період наслідків педагогічної діяльності педагогів-організаторів, вихователів та дитячих колективів. Характерною ознакою цього періоду є формування почуття «ми», створення іміджу творчості, неповторності, унікальності кожного дитячого колективу, кожного педагога-організатора.

Завданнями підсумкового періоду є:
1. Проведення підсумків роботи загону, виявлення причин невдач.
2. Надати кожному вихованцю можливість пізнати себе, свої можливості через навички, набуті в дитячому оздоровчому таборі
3. Допомогти осмислити і захопити дітей перспективою самовиховання та самоосмислення.
4. Проаналізувати досягнутий рівень розвитку колективу, дати оцінку діяльності органів дитячого самоврядування.
5. Підготовити дітей до від’їзду.

   В основі цього періоду лежать традиції гуманного, доброзичливого ставлення дітей один до одного, до педагогів-організаторів, вихователів, в цілому до людей.

   Для кожного працівника табору, для кожної дитини табірна зміна повинна стати сходинкою до творчого зростання.

   Останні дні перед від’їздом не менш складні і відповідальні: прощання з табором, з друзями, деякі відхилення від режиму, порядку і дисципліни, очікування зустрічі з рідними, з друзями – все це створює відповідний настрій дитини, викликає активні емоції, дії. Саме тому в цей період педагог-організатор, вихователь повинен приділити більше уваги психологічному настрою дитини, її почуттям, стану здоров’я. Вечірні чергування, обходи, можливі навіть з медичними працівниками, з оглядом і опитуванням підлітків. Цей період вимагає найбільш індивідуального підходу до вирішення питань. Найбільш поширеною формою індивідуальної роботи з дітьми є індивідуальні бесіди, де б кожна дитина розкрила свою душу і отримала задоволення від прожитих днів в оздоровчому таборі.

   Підсумком роботи за табірну зміну має стати маленька, задушевна, прощальна ватра загону, форму і зміст її проведення повинен продумати кожен педагог-організатор, зокрема, враховуючи особисті інтереси дітей, накопичення і використання знань, умінь і навичок протягом табірної зміни.

Використана література

Бартків О., Дурманенко Є., Грановський В. Соціально-педагогічна діяльність в дитячих оздоровчих таборах (навчально-методичне видання). – Луцьк, 2008. - 156 с.
Бартків О., Дурманенко Є., Грановський В. Діяльність соціального педагога в дитячому оздоровчому таборі (навчально-методичний посібник). – Луцьк, 2009. - 168 с.
Волкова Н.П. Педагогіка: Навчальний посібник. Вид. 2-ге, перероб., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 616 с.
Дитячий табір як установа //Завуч. – 2006. - № 12. – С. 7-14.
Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка: Підручник. – К.: Знання, 2007. – 447 с.
Літо барвінкове. Навчально-методичний посібник щодо організації дозвілля у дитячих оздоровчих таборах / Упорядник В.В.Андрусів. – Луцьк: Волинська книга, 2008. - 332 с.
Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: Навчальний посібник. 2-е вид. – К.: Граніна, 1999. – 350 с.
Фібула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник. Вид. 2-ге, випр., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 560 с.
Хомярчук А. Водограй світязьких забав. Методичний збірник на допомогу організаторам дозвілля. - Луцьк, 2006. - 59 с.

Педагогіка тимчасового дитячого колективу

Педагогіка тимчасового дитячого колективу

   Пелех О.П., заступник директора з навчально-виробничої практики Володимиро-Волинського педагогічного коледжу

   Дитячий оздоровчий табір є позашкільним закладом для школярів віком від 6 до 14 років, який створюється на час літніх і зимових канікул.

   У таборі з урахуванням вікових особливостей та інтересів дітей і учнівської молоді, створюються загони, групи та інші об'єднання, чисельність яких не повинна перевищувати 25 чоловік для дітей віком 6-9 років і 30 чоловік для дітей віком 10-14 років.

   Дитячі оздоровчі заклади покликані, дотримуючись принципів наступності і безперервності виховання, виконувати компенсуючу функцію, оскільки дають можливість дітям не лише відпочити, зняти фізичне і психічне навантаження після навчального року, але й створюють нові умови для збагачення їх соціального досвіду, перевірки і застосування нових знань і вмінь в різноманітній практичній діяльності, яка наповнена грою, романтикою і базується на розвитку дитячої ініціативи, самодіяльності.

   Простий підрахунок свідчить про те, що під час літніх канікул діти можуть використовувати для улюбленої справи: ігор, спорту, відпочинку - 975 годин і, як вказують дослідження по інтенсивності спілкування вихователя з дітьми, одна табірна зміна (21-26 днів) - дорівнює року.

   Оздоровчий і виховний процес у таборі здійснюються у сприятливих умовах природного і соціального оточення. Все, що розкинулося навколо дитячого оздоровчого табору, може виявитися нейтральною зоною, а може стати важливим виховним фактором. Табір і його околиці - нове, незнайоме для дитини оточення. Воно, звісно, приваблює дитину і треба їй допомогти проникнути в нього.

   Свої особливості має і тимчасовий дитячий колектив, який поряд із загальними ознаками має свою специфіку і короткочасність існування (від 10-14 днів до 2-х місяців в таборах санаторного типу); цілодобовий контроль вихованці, різновіковий склад загонів.

   У новому товариському оточенні дитині хочеться показати всі свої здібності, сили і вміння, проявити кращі якості характеру. Під час тісного активного спілкування інтенсивніше і повніше розкривається особистість школяра. Інколи в таких умовах скоріше можна помітити те, що в школі залишається прихованим.

   Діти приїжджають в табір з різним настроєм. Частина з них позитивно відноситься до нього, знає його традиції, має друзів. Вони, як правило, прагнуть приймати участь у всіх справах, із задоволенням виконують доручення вихователів, проявляють ініціативу. Поряд з тим хочеться звернути увагу на групи дітей, які займають "очікувальну позицію". Це ті, що приїхали в табір вперше, з різних причин не були в колективі. Тому, ввійшовши в життя тимчасового колективу, вони готові до будь-якої діяльності, щоб проявити себе, заслужити схвалення ровесників, але першими активності не проявляють.

   Частина школярів, потрапивши в новий колектив, веде себе зухвало, з викликом, ухиляється від колективних справ, не виконує розпоряджень, щоденно обурюється режимом дня і т.д.

   Одна з характерних рис тимчасового дитячого колективу полягає в тому, що кожний день вимагає від кожної дитини зокрема власної самовіддачі. У таборі є можливість знайти улюблену справу на заняттях гуртків, секцій, творчих клубів, майстерень. Важливим є те, щоб кожна дитина відчувала себе необхідною для колективу. У таборі велика кількість справ, які виконують не поряд один з одним, як в класі, а спільно. Такий підхід до роботи дозволяє всім без винятку знайти собі улюблену справу протягом дня. Якщо хтось залишається пасивним в одних справах, то може добитися успіхів в інших.

   У тісному активному спілкуванні повніше розкриваються здібності дитини. Тут скоріше помітно, що в школі приховується від вчителів і однокласників. Протягом табірної зміни кожен учень приймає участь у 50-70 виховних заходах. Такий об'єм виховної роботи з колективом класу в умовах школи здійснюється протягом майже цілого навчального року.

   Проте, все позитивне, що закладене в оздоровчих і виховних функціях табору не завжди реалізується. Масова практика дає багато прикладів низького рівня ефективності виховної роботи табору, відсутності необхідної роботи табору, відсутності необхідної координації різних видів діяльності табору, механічно переносяться багато шкільних форм роботи, недостатньо враховується вікові особливості дітей. Тому невипадково останнім часом ми зустрічаємося з фактами формалізму, безтурботного проведення часу, відсутністю романтики, дитячою байдужістю, низьким рівнем підготовки педагогічних кадрів. Головна небезпека криється в тому, що багато таборів все частіше перетворюється в "дитячі пансіонати", "будинки відпочинку".

   Мета виховання в літньому оздоровчому таборі (залежно від вікових особливостей зміни) полягає у проведені кожного дня змістовної, цікавої і активної роботи з організації самодіяльності вихованців. Слід працювати так, щоб у загоні не нудьгували. Протягом зміни загін має виконати не одну цікаву і важливу справу. Зокрема, навчитися корисного ремесла, провести спартакіаду, організувати корисні справи і т. д.

   В організації життя дитячого колективу і педагогу-організатору, і вихователю необхідно спиратись на ініціативу, самодіяльність дітей, розвивати у них прагнення до самостійних дій, спрямованих на громадсько-корисні справи. Для цього необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і планувати роботу свого колективу, здійснювати її, вміти аналізувати і оцінювати участь в них кожної дитини.

   У таборі дорослий виступає не лише в ролі педагога-організатора чи вихователя, але й товариша, порадника, батька. Дитячий колектив повинен стати сім'єю, в якій кожна дитина почувала б себе захищеною.

   Від педагога-організатора і вихователя вимагають, в першу чергу, любові до дітей - вередливих і спокійних, добрих і сердитих, до хлопчиків і дівчаток. Саме любов допомагає знайти підхід до дитини, зрозуміти її почуття, думки, прагнення, що в свою чергу породжує дитячу симпатію, допомагає сформувати колектив.

   Виховна діяльність педагогічного колективу складна і багатогранна, охоплює великий спектр різноманітних напрямів, форм і методів, і вимагає координації всіх його зусиль.

   У сучасних умовах вся робота в таборі повинна бути побудована на демократичних засадах. Якщо вихованці не пишаються своїм колективом - ефективність впливу такого колективу на особистість буде незначною. Високий престиж колективу - гарантія успішності впливу його норм та цінностей, засвоєння виховного ідеалу.

   З окремих знайомих, малознайомих та зовсім незнайомих дітей, де хтось комусь симпатизує та навпаки, народжується через деякий час спільнота дітей, виникає поняття «ми». Відбувається виокремлення «ми», «наше» із загального навколишнього життя. «Ми» - це те, що притаманне тільки одному певному колективу, на відміну від інших таких або зовсім інших колективів. Існують поняття - «ми», а все навколо - «вони». Для тимчасових дитячих об'єднань - це почуття спільності дуже необхідне, воно сприяє створенню та зміцненню колективу.

   Існують певні умови, за яких ця спільність може виникнути. По-перше, треба мати так звану матеріальну основу: певну кількість дітей, носіїв цього поняття «ми». Потрібна територія, де «ми» може розташуватися, збиратися, діяти. Необхідна мета спільної діяльності.

   У дитячого тимчасового колективу є свої ідеали, норми та правила поведінки, специфічні форми організації колективу, органи самоврядування, а також символи, назва, девіз, емблема, пісні, які підкреслюють приналежність саме до цього конкретного колективу. Все це - центри об'єднання, тобто ті цінності, предмети та символи, які ідентифікують групу, складають матеріальну та ідейну основу її існування й розвитку. На цій основі відбувається усвідомлення спільності, створюється почуття «ми».

   Літній тимчасовий дитячий оздоровчий табір має певні переваги у вирішенні проблеми розвитку якостей творчої особистості :

• в центрі діяльності таких закладів знаходяться не навчальна робота, а інша системотворча робота ( спорт, праця, мистецька діяльність тощо );

• оздоровчий табір надає широкі можливості для роботи різновікових колективів школярів;

• в умовах табору змінюються міжособистісні стосунки, а саме: вихователь виступає не як контролер, дії якого обмежені вимогами уроку, а як активний учасник творчої діяльності, радник чи просто рівнозначний член творчого колективу;

• організація діяльності дитячого колективу в умовах табору набуває надзвичайної інтенсивності, наповненості (звичайний день роботи табору може включати 8-10 різних форм виховної діяльності ).

   Виховну роботу слід будувати так, щоб кожна дитина знайшла собі справу до душі, відчувала себе сильною, збагатилася духовно й відчувала себе затишно. Тому щоденне життя в оздоровчому таборі має бути насиченим різноманітною діяльністю, інтелектуально й фізично спрямованим. Необхідно спрямувати виховну роботу на індивідуально-масові заходи в гурті, загоні, таборі, забезпечивши щоденне психологічне розвантаження дітей за допомогою індивідуальної роботи з книгою, малювання, мислення, вишивання.

   Життя табору будується як творчо різноманітна діяльність колективу дітей і дорослих, в процесі якої розвиваються духовні й фізичні сили кожного вихованця, здійснюються взаємне виховання й самовиховання старших та молодших при керівній ролі вихователів. Основу цього життя складає колективна організаторська діяльність. Найважливіші сторони життєдіяльності - постійне всебічне піклування про людей, один про одного, різноманітна пізнавальна діяльність, пізнання навколишнього середовища, а також спорт і туризм.

   Створення колективу однодумців у загоні, дітей захоплених спільною метою, загальною й важливою для всіх справою, досягається через особливу організацію життя, в котрій головне місце посідають органи самоврядування.

   У кожній дитині закладена така композиція рис та властивостей, якої не має в іншій. На цьому й побудоване самоврядування - законне суспільне право дітей, яке передбачає:

• самостійно планувати роботу;

• максимально реалізовувати свої плани, проводити справи, обговорювати та давати їм оцінку. Важливо, щоб частину загальнотабірних, загонових зборів діти проводили самостійно, а дорослі допомагали підказками, порадами;

• самостійно обирати постійний й тимчасовий актив з відкритим обговоренням, розподіляти доручення;

• приймати рішення та перевіряти їх виконання, оцінювати різноманітні конкурси, змагання;

• критикувати, викривати недоліки, шукати шляхи їх подолання.

   Органи самоврядування - це вибірні органи, основне завдання яких - організація різнобічної діяльності. Ці органи потрібні для того, щоб поширити уявлення підлітків про демократичні норми життя суспільства, виховувати особисту відповідальність за кожну колективну справу, активну позицію в колективі, розвивати ініціативу й самостійність. Чим більше законних прав буде мати дитина, тим міцніше стане організація самих вихованців.

   Дитячий тимчасовий колектив має ряд специфічних особливостей. По-перше, коротку тривалість періоду існування колективу. Він вимагає чіткого початку і завершення табірної зміни, обов'язкової оцінки діяльності кожної дитини, надання дітям можливості бачити і розуміти результати своєї праці. По-друге, всі види виховної діяльності в різновікових колективах, з різним соціальним досвідом дітей, із різних умов життя, з сільської або міської місцевості. По-третє, тимчасовий дитячий колектив має значні виховні можливості. У новому оточенні, під час активного спілкування інтенсивніше, повніше розкривається особистість дитини, в таких умовах скоріше можна помітити те, що в школі залишається прихованим, краще вивчити і зрозуміти дитину.

   У таборі діти самостійніше, ніж удома. Значно менше регламентацій, що стримують прагнення до самостійності, і більше умов, що стимулюють творчий розвиток, активність дитини.

   Вирішення виховних завдань у дитячих колективах обов'язково має спиратися на знання вікових властивостей дітей. Для того, щоб виділити будь-яке виховне завдання навіть найпростіше, недостатньо враховувати лише індивідуальні особливості дитини. Не менш важливим є знання й врахування своєрідності його можливих вікових характеристик, правильних науково обґрунтованих уявлень про стан формування особистості дитини,

   Знання вікових особливостей дітей та підлітків, характеристик фізичного розвитку, особливостей їх поведінки в певному віці допоможе в процесі виховної діяльності.

   Найчастіше до табору приїжджають діти віком від 6 до 16 років. Тому врахування вікових особливостей дозволить досить гнучко коригувати зміст, форми та методи виховної роботи, не змінюючи загальної стратегії виховання. Отже, здійснення вікового підходу до виховного процесу в умовах оздоровчого закладу передбачає :

1. Постійну увагу до вікових особливостей формування особистості дитини, своєрідності її духовного світу.

2. Урахування протиріч розвитку особистості, спричинених віковими змінами.

3. Побудова системи виховної роботи відповідно до психологічних особливостей дітей кожного вікового періоду і концепцій їх розвитку.

Найважливішими елементами цієї виховної системи повинні стати:

• знання вікових особливостей і закономірностей розвитку дитини;

• виховні завдання у суворій відповідності з метою виховання молоді в Україні та основними напрямками її реалізації;

• організація щоденної роботи ланки, загону, добір форм і методів виховання, що відповідають специфіці діяльності оздоровчого табору;

• постійне врахування тих змін, що відбуваються в дитячих колективах.

   Лише послідовне втілення системи у роботу з дітьми та підлітками дозволить вихователям домогтися позитивних результатів у їх вихованні.

   Молодший шкільний вік. Настає один з найвідповідальніших етапів розвитку особистості, закладаються основи багатьох психічних якостей. Діти прагнуть максимально швидко посісти своє місце серед ровесників, засвоїти ті моральна норми, які перед ними висувають, адаптуватися. Це не означає просто пристосуватися, видавати себе таким, як усі. Саме стати, реально відчути себе схожим з іншими, відчути силу «ми» - ось таким має бути результат адаптаційного періоду. Для цього вікового періоду притаманне деяке переважання адаптації над індивідуалізацією. Лише в цьому віці бажання вчитися виявляється найбільш яскраво й емоційно. Тому необхідно так побудувати виховний процес, щоб ця вікова потреба перетворилася на реальність і стало основою для подальшого перетворення її на стійку якість особистості.

   Також яскраво вираженим є прагнення дітей до активної діяльності, до нових ролей у колективі. Тому вони завжди охоче відгукуються на всі пропозиції та справи вихователів.

   Водночас активне бажання діяти поєднується з незнанням способів діяльності, з невмінням розрахувати свої сили, правильно оцінити власні можливості. Діти можуть легко захопитися якоюсь справою, і не закінчивши її, розпочати займатися іншою.

   До 9-10 років діти набувають певного досвіду роботи у групі одноліток. Характерними особливостями у цьому віці є рухливість, життєрадісність; авторитет вихователя (вожатого) для них дуже високий.

   Організовуючи виховний процес з молодшими школярами, не можна забувати про те, що вони спілкуються з однолітками переважно в іграх, а також у зв'язку з тією діяльністю, якою вони займаються. На їх симпатії і ставлення до ровесників значно впливають оцінка й думка педагога. З дорослими вони спілкуються багато, довірливо і чекають від них допомоги, співпраці і розуміння.

   Ігрова діяльність залишається необхідною і бажаною. Це відповідає психологічним особливостям молодших школярів. Діти цього віку відзначаються підвищеною емоційністю, вразливістю, активністю та схильністю до наслідування. Вся життєдіяльність молодших школярів в таборі має бути пронизана грою з ускладненими правилами, максимально наближеною до реальної життєвої ситуації.

   Середній шкільний вік (11-15 років.) На рубежі 10 -11 років дитина вступає у найскладніший період свого вікового розвитку - підлітковий. За короткий час діти так різко змінюються, що психологи виділяють молодший (11-13 років) та старший (14-16 років) підлітковий вік.

   Підлітковий вік вважають важким. Він важкий для вихователів, але насамперед для самих дітей. Завдання вихователів - допомогти підліткові перебороти труднощі, створити умови для успішного формування їхньої особистості.

   Молодший підлітковий вік. Значно розширюються діапазони інтересів молодших підлітків, що впливає на розвиток ініціативи, творчості. Дитина прагне до самостійності, самовиявлення своєї особистості. Це природна вікова потреба дитини, яку слід враховувати у виховній роботі з підлітками в умовах оздоровчого табору.

   У віці 12 - 14 років авторитет дорослих значно знижується. Для дитини найважливішою стає оцінка її однолітками. Тому вихователі, враховуючи цю вікову особливість, не повинні нав'язувати дитині свої думки, а дати їй змогу самостійно впевнитися у їх правильності. З іншого боку, необхідно допомогти дитині задовольнити потребу у спілкуванні з однолітками.

   Підліткові треба усвідомити ті нові вимоги, що перед ними висувають вихователі, а з іншого боку - необхідне справжнє визнання й прийняття дорослими їх нової позиції, допомога у самоствердженні. Ареною самоствердження найчастіше виступає спілкування з ровесниками. Характерною особливістю молодших підлітків є концепція-установка на змагання, виграш, на досягнення колективного успіху.

   Старші підлітки. Це період активної особистісної індивідуалізації, етап, коли загострено переживається прагнення до самоствердження. Це та фаза становлення особистості, коли актуальною стає позиція «чим би не виділятися, тільки б виділятися». Тому завданням для вихователів є контролювання бажання персоналізуватися, об'єктивно визначити можливості щодо допомоги підліткові обрати правильний шлях, підтримувати його активність і коригувати її спрямованість.

   Свою точку зору старші підлітки можуть обстоювати інколи дуже гаряче і наполегливо. Спостерігається підвищення рівня самоаналізу, активізуються спроби самостійно розібратися у собі. Старші підлітки починають мислити логічно, намагаються узагальнювати отримані ними відомості. Інтереси не лише розширюються, поглиблюються, а й диференціюються. У сфері спілкування підлітки починають надавати перевагу маленьким колам друзів. Вони особливо дорожать думкою своїх однолітків. Часто ображаються і протестують, коли обмежують їх самостійність, контролюють, не рахуються з їхніми інтересами, думками.

   З 12 до 15 років антагонізм у стосунках між статтями змінюється симпатією, виникають перші спроби познайомитися, зблизитися. Перше емоційне поривання підлітка не повинно бути висміяне і тим більш ображене.

   Тому, організовуючи виховну роботу в загоні старших підлітків, особливу увагу слід звернути на використання таких видів діяльності, які б цікавили і хлопчиків, і дівчат, створюючи такі умови, коли цією різноманітною діяльністю керують з перших днів створення загону і хлопчики, і дівчата.

   У системі виховної роботи зі старшими підлітками з'являються такі форми, які вимагають більшої відповідальності з боку вихованців, розкривають інтереси та вподобання підлітків. Віковий підхід у роботі з підлітками включає і проблему організації міжвікової взаємодії, різновікових колективів. Важлива можливість міжвікової взаємодії дітей - це спільна робота дітей різного віку в органах самоврядування.

   Отже, урахування вікових особливостей дітей в умовах дитячого оздоровчого закладу допомагає ефективно вирішувати різноманітні завдання виховної діяльності та створювати позитивний психологічний клімат.

   Психологічний клімат - сукупність психологічних умов, які допомагають, чи перешкоджають продуктивній діяльності колективу.

Варто розрізняти два терміна: психологічний комфорт і психологічний дискомфорт: Психологічний комфорт: - це

- відчуття суб'єктивного благополуччя;

- можливість реалізувати свої бажання й потреби;

- адекватне усвідомлення себе в контексті сьогодення;

- моє позитивне емоційне забарвлення.

Психологічний дискомфорт - це

- відчуття тривоги й невпевненості;

- незадоволення суб'єктивно значимих потреб ( досягнення, успіх, визнання, фінанси, відпочинок.)

Усе це супроводжується негативними емоціями.

Умови, при яких виникають дискомфорт чи комфорт:

• стосунки в загоні;

• приналежність до соціальних мікро груп ( панки, репери, кришнаїти …);

• ставлення значимих для тебе особистостей ( вихователі, батьки, кохані …);

• адекватність чи неадекватність вимог, які ставить перед тобою колектив;

•перевантаження;

• матеріальний стан.

   Специфічними і особливо ефективними при вивченні тимчасових малих колективів є методи соціометрії. Термін «соціометрія» в перекладі з латини означає вимірювання міжособистісних взаємин у групі. У суспільних науках він постав наприкінці XIX ст. у зв'язку зі спробами застосування математичних методів до вивчення соціальних явищ. Основна заслуга у створенні методології соціометричних досліджень, сукупності вимірювальних процедур і математичних методів обробки первинної інформації належить американському соціопсихологу Джекобу Морено (1892—1974). Виробивши свою систему структурного аналізу малих груп, Морено сформулював і стратегічне завдання соціометрії. Воно, на його думку, полягає у забезпеченні таких умов, за яких люди працювали і жили б в оточенні симпатичних і симпатизуючих їм людей.

   Соціометричний метод опитування — один із різновидів опитування, який використовують для вивчення внутріколективних зв'язків шляхом виявлення стосунків між членами колективу.

   Соціометричні критерії поділяють на два основні класи: комунікативні і гностичні.

   Комунікативні критерії використовують для того, щоб виміряти реальні або уявні стосунки в групі, з'ясувати, як кожний член групи бачить своє безпосереднє оточення. Гностичні критерії призначені для відображення уявлень людини щодо її ролі, позиції в групі, а також для з'ясування того, хто, на її думку, обере її для спільного вирішення певного завдання, хто — знехтує. Приклад комунікативного критерію: «Кого б Ви обрали своїм командиром загону?» А гностичний варіант звучав би так: «Хто з Вашого загону, на Вашу думку, хотів би обрати Вас командиром?» В обох випадках критерії сформульовані у позитивній формі, тобто орієнтовані на з'ясування вибору. Але існують і заперечні критерії, які фіксують негативне ставлення однієї людини до іншої.

   У соціометрії поширені й дихотомічні критерії, які дають змогу більш точно з'ясувати взаємини в малій групі. Наприклад: «Кого з членів Вашого загону Ви обрали б командиром (позитивна частина критерію), а кого б не обрали?» (заперечна частина критерію).

   Ще один різновид соціометричних критеріїв — критерії ранжування. Вони забезпечують можливість для ранжування суб'єктом своїх стосунків з членами групи. Наприклад: «Вкажіть по порядку, з ким із членів Вашого загону Ви хотіли б створити інструментальну групу в першу чергу, у другу чергу, у третю чергу і т.д.?»

   Соціометрична процедура, за якої респондент обирає відповідно із заданим критерієм стільки осіб, скільки він вважає за необхідне, називається непараметричною. Параметрична процедура передбачає вибір із завчасно заданими кількісними обмеженнями. Наприклад, за сформульованим критерієм пропонують обрати із 8 осіб одного, двох чи трьох. Це знижує вірогідність спонтанних реакцій, непродуманих відповідей.

   При соціометричному опитуванні кожному респондентові вручають соціометричну анкету (карточку) і список членів соціометричної групи. Прізвища членів групи кодують, наприклад, номером у списку групи. Соціометрична карточка, як і будь-яка соціологічна анкета, починається із звернення, в якому пояснюють мету опитування, викладають правила заповнення карточки, гарантують анонімність. У кінці після запитань дякують респонденту за співробітництво. У карточці повинно бути 7—8 критеріїв.

   Результати опитування заносять у соціоматрицю, яка компактно подає первинну інформацію і спрощує математичне опрацювання зібраних даних.

   Соціоматриця — це таблиця, у якій в рядках розміщують відповіді кожного із членів групи. У горизонтальних рядках — хто обирає, у вертикальних — кого обирають. Кількість рядків відповідає кількості членів колективу

   Соціометрична техніка допомагає проникнути у невидимі на соціальному рівні, але завжди існуючі групові структури міжособистісних стосунків з метою їх вивчення або перебудови. Надійні дані дає соціометричний метод у поєднанні з іншими методами дослідження. Скажімо, формування космічних екіпажів, творчих, дослідницьких груп, а в окремих випадках і малих виробничих колективів неможливе без використання соціометричних опитувань. Однак, жоден із методів опитування не можна вважати універсальним.

   Дитячий оздоровчий заклад є позашкільним оздоровчо-виховним закладом, який створюється з метою реалізації права кожної дитини на повноцінний відпочинок та оздоровлення, зміцнення здоров'я, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб дітей шкільного віку, і якість організації відпочинку цілком залежить від компетентності педагогічних працівників табору.

Використана література

Волкова Н.П. Педагогіка: Навчальний посібник. Вид. 2-ге, перероб., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 616 с.

Галузинський В.М. Педагогіка. - К.: Вища школа, 1995. – 313 с.

Калечіц Т.Н. Позакласна і позашкільна робота з дітьми. – М.: Просвещение, 1980. – 144 с.

Логачевська С. П. Дійти до кожного учня / За ред. Савченко О. Я. – К.: Рад. школа, 1990.

Молодь і дозвілля. – К.: Вища школа, 1996. – 103 с.

Соя М. М., Я.В. Луцький. Виховна робота в дитячих оздоровчих закладах. - Івано-Франківськ, 1995. – 75 с.

Творчо, весело, цікаво… // Завуч. – 2006. - № 12. – С. 15-19.

Ягупов В.В. Педагогіка. – К.: Либідь, 2003. – 560 с.

 

План роботи ДПЗ – дитячого закладу санаторного типу «Ровесник»

  ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор ДПЗ ДЗСТ «Ровесник»

__________________ С.О.Палкіна

  «____» ___________2014р. 

План

роботи ДПЗ – дитячого закладу санаторного типу «Ровесник»

на період VІІоздоровчої зміни

 спортивного спрямування

«Здорова дитина-здорова нація»

 з 11.12.2014р. по 28.12.2014р.

 

 

 

Час

Назва заходу  

Відповідальний

11.12.2014р. 

 День гостинності в Ровеснику

Зимову казку Ровесник розпочинає

І сміх дитячий скрізь лунає.

09.00 – 13.00

Зустріч та розміщення дітей. Огляд дітей лікарем-педіатром. Розподіл за загонами.

Медперсонал, вихователі

10.30-11.30

Знайомство з дітьми. Обговорення організаційних питань фізкультурно-оздоровчої роботи.

Інстр. з фізвихов.

Кириченко Н.В.

11.30 – 12.30

Загонові збори. Знайомство з дітьми. Вибір активів загонів. Вирішення організаційних питань.

Вихователі (у кожному загоні)

12.30 -12.50

Обід

Вихователі,

шеф-кухар, дієтсестра

12.50 – 13.30

Вільна година

Вихователі

13.30 – 16.00

Робота по загонам. Розучування девізу, вибір емблеми, назви загону. Виготовлення стіннівок

Вихователі

Загонова карусель знайомств «У колі друзів»

Вихователь Черепова Т.Ф.

Година спілкування «Знайомство з «Ровесником»

Вихователь Гвоздакова Т.Ф.

Гра-знайомство «Візьмемось за руки»

Вихователь Матвєєва О.А.

Вогник знайомств «Ми діти твої -Україно»

Вихователь Яловець О.І.

  14.40 -15.20

Рухлива гра «Стрибунці»

Інстр. з фізвихов.

Кириченко Н.В.

16.00 – 16.10

Полуденок

Вихователі, шеф-кухар

16.15 – 16.50

Організаційні збори:

$1-  знайомство з режимом дня;

$1-  правилами внутрішнього розпорядку;

$1-  презентація працівників закладу

Директор,

заст. директора з виховної роботи

17.00 – 17.45

Клуб знайомств «Ровесник» зустрічає друзів»

Вихователь Матвєєва О.А.

17.50 - 18.30

Відбіркові ігри із футболу

Інстр. з фізвихов.

Кириченко Н.В.

18.00 - 18.45

Ігротека «Кольоровий вернісаж»

Вихователь Черепова Т.Ф.

Тренінгове заняття «Мої очікування від зміни»

Вихователь Гвоздакова Т.Ф.

Розважальна програма «Ми разом – і в цьому ми сильні»

Вихователь Паниченко В.С.

Вечірка «У дружньому колі»

Вихователь Матвєєва О.А.

Рухлива гра «Козацькі розваги»

Вихователь Яловець О.І.

18.50 - 19.00

Лісова аромотерапія

Вихователі

19.00 – 19.20

Вечеря

Вихователі

19.30 – 20.20

Розважальна дискотека «Вечірка знайомств»

Вихователі

20.20 – 20.30

Друга вечеря

Вихователі, чергова медсестра

20.30 – 21.30

Продовження дискотеки

Вихователі

21.30 – 22.00

Перегляд телепередач. Вечірній туалет

Вихователі

22.00

Відбій

Вихователі

       

 

ПЛАН - СІТКА «ДОЗ «Бригантина»

Затверджую
Директор ТОВ «ДОЗ «Бригантина»
_____________ М.Т. Наконечний
«____» _______________ 2015 року
ПЛАН - СІТКА
виховної роботи з організації дозвілля та відпочинку дітей
у I табірній зміні 2015 р.

День 1

А ось і ми!!!

Заїзд дітей

Екскурсія по табору

Вогники знайомства

«Давай речівку і девіз, придумаємо для нас!»

Загально табірний вечір знайомств «Капусник»

Дискотека

Вечірній вогник на тему: «Розкажи мені про себе»

День 2

«Берег дружби!»

Фішка дня: «Назви ім’я»

Аквапрограма по погоді

Презентація гурткової (клубної) діяльності

Презентація спортивних секцій

Презентація операції: «Мойдодир»

Вибори президента

Загально табірна програма

«Загони, будьмо знайомі!»

Дискотека в стилі

«White party»

Вечірній вогник на тему: «Мій загін»

День 3

День «Wake up!»

Фішка дня:» «Обнімашки»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Урочиста лінійка на честь відкриття табірної зміни

Святковий концерт: «Веселий зорепад»

Святкова дискотека

Вечірній вогник на тему:

«Зажени джина в бутилку»

День 4

«День гостювання»

Фішка дня: «Капуста»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Конкурс малюнку на асфальті :

«Бригантина - дивосвіт»

Похід в гості:

«Ви нас не чекали?»

Загально табірний  захід «Flash-mob»

Вечірній вогник на вільну тему.

Дискотека

Літній кінотеатр

День 5

«День індійця»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Акція від працівників МНС

«Запобігти. Врятувати. Допомогти.»

Загально табірний пізнавальний захід:

 «Світ навколо нас»

Дискотека в стилі «Індійська вечірка»

Вечірній вогник на тему:

«Легенда про племена»

День 6

 «День пісні»

Фішка дня:

«Придумай риму»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Поїздка до м. Умані та дендропарку «Софіївка»  

Загально табірний захід «Міс Дюймовочка» Загально табірний захід «Міс Бригантина»

 Дискотека в стилі «Стиляга»

Вечірній вогник на вільну тему.

Літній кінотеатр

День 7

«Dance day»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Поїздка до м. Умані та дендропарку «Софіївка»

Загально табірний захід

«Різнокольорові танцульки»

Загально табірний захід

«МайданS»

Дискотека в стилі

«Red party»

Вечірній вогник на вільну тему

День 8

 «Art day»

Фішка дня: «Я вмію так»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Конкурс загонових містечок: «Наш куточок на природі»

Поїздка до м. Умані та дендропарку «Софіївка»  

  Дискотека в піжамах

Вечірній вогник на тему:

«Мій життєвий девіз»

Літній кінотеатр

День 9

 «Олімпійський день»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Поїздка до м. Умані та дендропарку «Софіївка»

Загально табірне спортивне свято

«Богатирські ігри»

Загально табірний захід «Козацькі розваги»

Святкова дискотека

Вечірній вогник на тему: «Подорож по країні Спортландії»

День 10

«День смайлика»

Фішка дня: «Смайлик»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Комічний футбол

Відвідування історико-краєзнавчого музею

Загально табірний захід «Розсміши загони»

Дискотека

Вечірній вогник

на тему:

«Що змушує мене посміхатися?!»

Літній кінотеатр

День 11

 «День спорту»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Загально табірний захід «Cheer-leading»

Загально табірне спортивне свято «Подорож по країні Спортландії»

Відвідування історико-краєзнавчого музею

Дискотека в стилі

«Street dance»

Вечірній вогник на тему:

«Найвідоміші спортивні діячі»

День 12

«День самоврядування»

Фішка дня:

«Придумай риму»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Народний хор

«Співоча діброва»
Загально табірний квест

«FortBouard»

Загально табірний захід «Містер Джеймс Бонд Бригантини»

Дискотека

Вечірній вогник на тему: «Щастя в людях!»

Літній кінотеатр

День 13

 «День кохання»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

  Загально табірна програма «Кохання з першого погляду»
 Загально табірна розважальний концерт:

 «А ти просто кохай»

Дискотека в стилі «Маскарад»

Вечірній вогник на вільну тему.

День 14

«FactorB»

Фішка дня: Я не вмію

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді

Робота спортивних секцій

Загально табірний квест

«Квітковий квест»

Загально табірний захід «FactorB»

Дискотека

Вечірній вогник на тему: «Мій кумир»

Літній кінотеатр

День 15

 «Бригантинівський бал»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Кіровоградський обласний академічнимй театр ляльок

Загально табірний «Бригантинівський бал»

Вечірний вогник на тему:

«Історія виникнення танців»

День 16

 «День сюрпризів»

Фішка дня:

«Придумай риму»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Кіровоградська обласна філармонія

Загально табірна гра

«Fort Boyard»

Загально табірний  захід «Зірковий сюрприз»
 Дискотека
Вечірній вогник на вільну тему.

Літній кінотеатр

День 17

   «День кіномистецтва»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Загально табірний фото-конкурс «Photo-battle»

Загально табірний перегляд загонових фільмів «Бригантина Intertainment представляє»

 Святкова дискотека  з розважальною програмою

Вечірній вогник на тему: «Сучасне кіно»

День 18

«Лінивий день»

Фішка дня: «Карлсон»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

«Приємна несподіванка»

Дискотека

Вечірній вогник на вільну тему

 Літній кінотеатр

День 19

«Спогади про літо»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Загально табірний захід

біля вогнища

«Спогади про літо»

Загально табірна розважальна програма «Пародія на вожатого»

Дискотека

Вечірній вогник на тему: «Спогади про літо»

День 20

«До нових зустрічей»

 Фішка дня: «Казка»

Гурткова (клубна) діяльність

Аквапрограма по погоді Робота спортивних секцій

Урочиста лінійка на честь закриття табірної зміни Святковий концерт:

 «Свято, яке придумали МИ»
Святкова дискотека

Вечірній вогник на тему: «Свято, яке придумали ми»

  

День 21

Прощавай,табір!

Фішка дня:

«Зміна СУПЕРРР!!!»

Відїзд дітей

«Я повернусь!»

 

Протягом дня:

- Вологе прибирання кімнат;

- Прогулянки, екскурсії по табору, ігри на свіжому повітрі ;

- Спортивні змагання, турніри, туристичні походи;

- Загонова діяльність;

- Підготовка до загально табірних заходів, концертів, ток-шоу, програм, квестів, ігр;

- Відвідування батуту по загонам;

- Споживання фондю, фрешу, кисневмісних коктейлів. Прийняття процедур генератора негативних іонів хлориду, прийняття гідромасажних, сольових та хвойних ванн;

- Випуск газети «BrigantNews», 2 рази на зміну

- Аквадискотеки та інші розваги в басейні (в залежності від погоди).

* - примітка - період проведення будь-якого заходу може бути змінено.

План-сетка 3 смена

План-сетка 3 смена

01.08.2014 - 21.08.2014г.

«Летний десерт»

Пт01/08

Сб 02/08

Вск 03/08

Пн 04/08

Вт 05/08

Ср 06/08

Чт 07/08

Вечер знакомств «Предложите меню»

Открытие смены «Летний десерт»

Открытие МОИ

Кастинг в шоу-балет «Маяк»

Конкурсная программа «Машина времени» - ст.

Конкурс поделок – мл.

Фото-квест

Конкурс отрядных уголков

Конкурсная программа«Игролэнд»

Конкурсная программа для девочек «Маленькая мисс» - мл.

«Королева лета»- ст.

Песочная анимация

Пт 08/08

Сб 09/08

Вск 10/08

Пн 11/08

Вт 12/08

Ср 13/08

Чт 14/08

Спортивная программа для мальчиков «Битва титанов»

Battle Strike

Артиада

Вожатский концерт «Экватор»

Артиада

Интеллект-шоу

17-00 и 19-30

День воды «Освежающий коктейль»

10-00

11-00

16-30

Конкурс моды

 «Fashion party»

Спортивная программа в лесу «На семи ветрах»

Пт15/08

Сб16/08

Вск17/08

Пн 18/08

Вт 19/08

Ср 20/08

Чт 21/08

День именинника

Цирк

Конкурсная программа «Летний микс»

МАЯКАЛО

Ярмарка + Город Мастеров

Фильм

Закрытие МОИ

Закрытие смены «Летний десерт»

Выезд детей

Режим роботи табору

   Канікули – це мрії кожної дитини про відпочинок, улюблене заняття, подорожі, екскурсії, зустрічі з новим, приємним, несподіваним.

   Щоб гомінке літо, відпочинок дітей надовго зберігся у пам’яті дітей, щоб перебування в дитячому оздоровчому таборі (ДОТ) було найкращими спогадами у дітей, педагогам-організаторам, вихователям необхідно продумати, цікаво спланувати роботу в дитячих колективах.

   Педагог-організатор повинне продумати весь комплекс відпочинку, організації дозвілля дітей відповідно до умов та особливостей кожного табору зокрема. Дозвілля буде часом відпочинку тоді, коли вибір діяльності буде базуватись на добровільності та зацікавленості дітей. Тому при плануванні роботи необхідно врахувати особливості виховної роботи в ДОТ, орієнтовний режим дня та план роботи, організацію праці вихователя та педагога-організатора, роль дитячого самоврядування в життєдіяльності табору, вікові особливості дітей.

   Режим має бути гнучким і не антидитячим. Діти, що відпочивають у таборі, повинні мати можливість вибору своєї діяльності. В залежності від метеорологічних умов у режим дня можна вносити зміни.

   Режим дня враховується під час складання щоденного плану роботи. Слід звернути увагу на організацію післяобіднього відпочинку. Цей час відводиться для відновлення сил, сну, пасивного відпочинку.


   У режимі необхідно передбачити вільний час для занять улюбленими справами, роздумів, спілкування з друзями, батьками. Оскільки не всі діти можуть правильно організувати свій вільний час, педагог-організатор та вихователі мають бути готові прийти на допомогу в організації режимних моментів.


Режим роботи табору
7.30 Прокидатися вже час,
День новий прийшов до нас.
8.00 Ти, як зайчик, пробіжись.
Сонячний заряд прийми.
8.15 Всі мерщій у ряд вставаймо
І зарядку починаймо.
8.45 Наведи ще й лад в кімнаті,
Причеши свій чуб, вмий личко,
Зранку це усім нам звично:
9.00 А тепер іди негайно
Разом з усіма в їдальню
9.30 - 11.00 В кожного загону плани,
Їх виконуймо слухняно.
Процедури ти приймай
Й зовсім часу ти не гай.
11.00 - 13.00 Кличе всіх цікавий час:
Конкурси, змагання, гра –
Все зустрінь ти на «ура!».
13.00 Нас врятує від всіх бід
Гарний настрій і обід.
14.00 – 16.00 Знає кожна в нас людина
Тиха в таборі година.
16.30 Ще у нас один секрет
Всі ідемо на десерт.
17.00 – 19.00 Любий друже, швидше крок,
Кличе вже тебе гурток.
Що? В нас конкурс? Те ж цікаво.
Всі ми любимо забави!
19.00 Кухар відчиняє двері,
Бо готова вже вечеря.
20.00 Що ми встигли, а що ні,
Як співались нам пісні!
Хай це визначить лінійка:
Кому «5», кому «четвірка».
21.00 Дискотеку – вищий клас –
Ми чекаємо щораз!
22.00 Всі до ліжок поспішаймо.
Завтра день новий, пісні,
На добраніч, гарних снів!

   Режим дня у ДОТ допомагає дітям в організації табірного дня, сприяє організованості, дисциплінованості серед дітей та дитячих колективів.

   Відпочинок дітей у таборі повинен бути спланований і проходити в умовах активного дозвілля, враховуючи роль і місце оздоровчих таборів у системі виховної роботи з дітьми.


Які ж плани виховної роботи можуть бути в оздоровчому таборі?
1. Перспективний план роботи табору на оздоровчий період.
2. Календарний план табору (план-сітка) на табірну зміну.
3. Календарний план роботи (план-сітка) загону на табірну зміну.
4. Щоденний план роботи педагога-організатора.
5. Путівка дня (на кожен день у кожному загоні)


Вихідними даними для планування можуть служити:
- календар знаменних та пам’ятних дат;
- мета і завдання оздоровчого періоду;
- традиції оздоровчого табору;
- інформація про дітей;
- побажання та пропозиції дітей;
- принципи планування;
- модель зміни.


Поради щодо планування роботи в ДОТ:
1. Визначіть мету і завдання на табірну зміну.
2. Вивчіть і ознайомтесь з віковими особливостями дітей.
3. Врахуйте інтереси дітей, а не вимоги вихователів, керівництва табору.
4. Зверніть особливу увагу на побажання, пропозиції, очікування дітей.
5. Використовуйте дані з дитячих анкет (захоплення, уміння, доручення, очікування).
6. Відберіть засоби, форми, методи, якими володієте, зверніть особливу увагу на очікування дітей у цьому віці.
7. Вивчіть можливості оздоровчого табору (традиції, мету і завдання табору, періодичність табірних, загонових справ), у якому маєте працювати, і подумайте, як їх можна використовувати у вашій роботі.
8. Складіть модель зміни з урахуванням можливостей оздоровчого табору.
9. Спільно з дітьми сплануйте роботу.

   План роботи – документ, у якому відображена система виховної діяльності вихователів, педагогів-організаторів. Це проект розвитку особистості, проект розвитку дитячих колективів, у яких буде вестись ця робота.


   План – стратегія і тактика виховної діяльності, основний напрямок діяльності працівників оздоровчих таборів.
   Перспективний план роботи табору складається на весь оздоровчий період. Цей план складає начальник табору, враховуючи пропозиції працівників табору.


Розділи плану:
1. Мета і завдання оздоровчого періоду.
2. Організаційна робота та господарські питання.
3. Охорона та зміцнення здоров’я. Спортивно-туристична робота.
4. Формування національної самосвідомості, громадянської активності.
5. Еколого-натуралістичне виховання.
6. Художньо-естетична, інтелектуальна, пізнавальна та ігрова діяльність.
7. Робота з педагогічним колективом.


   На кожну табірну зміну старший педагог-організатор табору складає календарний план роботи табору. Форма цього плану може бути довільна, але обов’язково, щоб були дата проведення і хто відповідає за проведення. Відповідальними за проведення можуть бути:
- рада творчих справ табору;
- окремі загони, дитячі колективи;
- окремі педагоги-організатори, працівники табору.


   План оформляється яскраво, естетично, як план-сітка і вивішується на видному місці в таборі. Діти повинні знати, що, де і коли буде проводитись у ДОТ.


   Роботу дитячого колективу (загону) планує педагог-організатор спільно з дітьми. Календарний план роботи загону складається на кожну табірну зміну.


При складанні календарного плану роботи загону слід врахувати:
- знаменні дати і народні свята;
- традиції табору і загону;
- загальнотабірні заходи;
- пропозиції, побажання і очікування дітей;
- дні чергування загону.
Вимоги до плану роботи:
• Цілеспрямованість – відображення соціального замовлення на формування якостей особистості;
• Врахування інтересів, потреб дітей (ст. 15, ч. I Конвенції про права дитини);
• Розмаїття змісту, форм, методів виховної діяльності;
• Наступність, систематичність, послідовність у виборі видів діяльності;
• Реальність планів (за видами діяльності, за термінами);
• Узгодження плану загону з планом роботи оздоровчого табору.
Структура плану роботи:
• Мета і завдання на табірну зміну:
а) організувати цікавий, змістовний відпочинок дітей;
б) сприяти фізичному загартуванню, зміцненню здоров’я дітей, розвивати пізнавальну активність;
в) виробляти практичні вміння і навички;
г) розвивати художні інтереси, творчі здібності у дітей;
д) протягом зміни сформувати єдиний, дружний колектив.
• Характеристика загону:
а) склад загону, вікові особливості;
б) за рівнем вихованості;
в) за рівнем інтелектуального розвитку;
г) за рівнем активності;
д) за переважаючими рисами характеру.
• Зміст роботи з дітьми в загоні:
а) створення умов для розважальної, пізнавальної, оздоровчої діяльності;
б) розвиток колективу;
в) створення умов для реалізації особистості кожної дитини, робота гуртків, секцій.


   Форма плану може бути довільною, але обов’язково повинно бути дата проведення і хто відповідає за проведення. Відповідальними за проведення можуть бути: рада творчих справ, окремі мікроколективи, окремі діти, бажаючі, знатоки тієї чи іншої справи. Відповідальними за проведення не можуть бути педагог-організатор, вихователь загону. Ці особи допомагають дітям, співпрацюють з дітьми, з органами самоуправління по організації, проведенні того чи іншого заходу.


   На кожен день педагог-організатор, вихователь, враховуючи план роботи табору і загону, планує свою роботу, складаючи щоденний план роботи. У щоденному плані роботи передбачається вся діяльність педагога-організатора на день. Розписується робочий час, вказується, що і як буде виконуватись, з ким зустрітися, що обговорити, над чим подумати, що оформити, що допомогти дітям, з ким провести бесіду, що прочитати, а також записуються справи, які потребують негайного вирішення.


   У кінці робочого дня здійснюється аналіз прожитого дня; виконання поставлених завдань; відповідність вибраних форм і методів цим завданням, дається оцінка діяльності. Режимні моменти в щоденний план роботи не вносяться і не аналізуються.


Форма щоденного плану
Час проведення Зміст роботи Зауваження щодо проведеного дня

   Працівники табору і діти повинні дотримуватись дисципліни, режиму дня, планів оздоровчо-виховної роботи, виконувати правила, вимоги внутрішнього та трудового розпорядку. Кожен повинен відповідати і виконувати свою роботу, свої посадові обов’язки. Начальник табору повинен ознайомити кожного працівника із посадовими обов’язками.


Посадова інструкція педагога-організатора ДОТ


Посадові обов’язки педагога-організатора:
- Спільно з дітьми планує і проводить виховну роботу в загоні ДОТ. Співпрацює з органами дитячого самоуправління;
- Відповідає за повну безпеку життя і здоров’я дітей, створення належного морально-психологічного клімату в загоні, контролює дотримання дітьми режиму дня, правил поведінки, техніки безпеки та протипожежного захисту;
- З урахуванням індивідуальних особливостей та інтересів дітей застосовує різноманітні форми і методи організації дозвілля дітей, виховання особистості, розвитку творчих здібностей і нахилів, чіткого виконання планів виховної та спортивно-оздоровчої роботи табору;
- Організовує роботу щодо виховання у дітей навичок самообслуговування, сприяє розвитку дитячого самоуправління, суспільно корисної праці;
- Сприяє розвитку творчих здібностей і нахилів дітей. Організовує діяльність гуртків, проводить роботу щодо участі дітей в об’єднаннях за уподобаннями;
- Вживає заходів щодо попередження негативних проявів у дитячому колективі, проводить роботу з профілактики шкідливих звичок, пропагує здоровий спосіб життя;
- Організовує умови для дотримання дітьми правил санітарії та особистої гігієни, сприяє фізичному загартуванню дітей. Тісно співпрацює з інструктором з фізичної культури та спорту, медичними працівниками;
- Бере участь у роботі педагогічної та методичної ради ДОТ.
Кожен день у таборі чергує один із загонів. Педагог-організатор чергує разом із загоном.

Обов’язки чергового педагога-організатора
1. Організувати підйом дітей у таборі.
2. Підготувати і провести ранкову табірну лінійку.
3. Виставити путівку дня на табірному стенді.
4. Спільно з черговим членом санітарної комісії провести огляд кімнат, зробити відмітки в «Дзеркалі чистоти», визначити кращу кімнату.
5. Зібрати щоденні плани, ознайомитись з роботою загонів, зробити записи в журналі, чим займається кожен загін.
6. Сприяти дотриманню режиму дня. Забезпечити своєчасне харчування, сон, виконання плану роботи табору на день.
7. Слідкувати за зовнішнім виглядом дітей (одяг відповідно погоди).
8. Розставити пости в таборі. Слідкувати за їх роботою.
9. Подавати працівникам їдальні скільки дітей буде снідати, обідати, вечеряти.
10. Черговий педагог-організатор повинен знати, де знаходиться кожен загін, який вийшов із території табору, скільки дітей у таборі, чи є хворі в ізоляторі, повідомляти про це працівників їдальні.
11. Вести журнал чергового:

Кількість дітей у таборі Прізвища дітей, які відлучились Чим займається кожен загін Спортивні змагання, їх результати Загально-табірні заходи Прийняття і здача чергування

12. Випустити «Блискавку» - «Ми чергували».


   У дитячому оздоровчому таборі діти повинні все знати, чути і бачити, що організовується і проводиться в таборі та загоні. У цьому педагогу-організатору і дітям допоможе наочна інформація, а зокрема робочий куточок загону і план-сітка.


   Враховуючи календарний план роботи загону, яскраво, естетично оформляється план-сітка, в якій вказується основний захід і дата його проведення. План-сітка вивішується на загоновому місці.


Рубрики робочого куточка загону
1. Емблема загону (яскраво, естетично намальована).
2. Загін (назва загону).
3. Наш девіз: (девіз загону).
4. Улюблена пісня загону.
5. Промовка, кричалка (можливе щось одне).
6. Рада творчих справ.
7. Путівка дня. (Оформляється календарем на табірну зміну).
8. Вітаємо.
9. Закони життя колективу.
10. Їм загін каже дякую.
11. Це потрібно знати:


   У рубриці «Це потрібно знати» можна поміщати інформацію про цікаві справи з інших таборів, про події в області, в країні, чи можливо такі повідомлення:
Кожен день по розпорядку
Гарно всі робіть зарядку.
Для здоров’я вона - плюс,
Намотай собі на вус.
Брудні руки є бідою,
Мий обов’язково їх перед їдою.
Руки мий частіше і чистіше.


   Дитячий загін в ДОТ можна визначити як мікросередовище, що об’єднує дітей і створює умови для їх творчої діяльності при вмілому плануванні і організації роботи педагога-організатора. Дитяче середовище в умовах табірної зміни – складне, насамперед для педагогічного управління діяльністю і спілкуванням дітей, а тому, щоб подолати ці труднощі, майбутні педагоги-організатори повинні бути добре ознайомлені з особливостями роботи в такому середовищі і вміти чітко організувати та спланувати роботу конкретного дитячого колективу, враховуючи вікові особливості, пропозиції, побажання, очікування дітей.

Використана література

Бартків О., Дурманенко Є., Грановський В. Соціально-педагогічна діяльність в дитячих оздоровчих таборах (навчально-методичне видання). – Луцьк, 2008. - 156 с.
Бартків О., Дурманенко Є., Грановський В. Діяльність соціального педагога в дитячому оздоровчому таборі (навчально-методичний посібник). – Луцьк, 2009. - 168 с.
Волкова Н.П. Педагогіка: Навчальний посібник. Вид. 2-ге, перероб., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 616 с.
Дитячий табір як установа //Завуч. – 2006. - № 12. – С. 7-14.
Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка: Підручник. – К.: Знання, 2007. – 447 с.
Літо барвінкове. Навчально-методичний посібник щодо організації дозвілля у дитячих оздоровчих таборах / Упорядник В.В.Андрусів. – Луцьк: Волинська книга, 2008. - 332 с.
Мойсеюк Н.Є. Педагогіка: Навчальний посібник. 2-е вид. – К.: Граніна, 1999. – 350 с.
Фібула М.М. Педагогіка: Навчальний посібник. Вид. 2-ге, випр., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 560 с.
Хомярчук А. Водограй світязьких забав. Методичний збірник на допомогу організаторам дозвілля. - Луцьк, 2006. - 59 с.

 

СЕКРЕТЫ ОТРЯДНОГО УГОЛКА

СЕКРЕТЫ ОТРЯДНОГО УГОЛКА

   Актуальность. Детей интересуют успехи своего отряда, результаты спортивных и творческих мероприятий, также важно для них узнать, какой сегодня день недели и прогноз погоды, кто из отряда и в чем сумел за прошедший день отличиться, что интересного будет в жизни отряда в ближайшем будущем. Об этом и многом другом ребятам рассказывает отрядный уголок. Его иногда еще называют ежедневник или информационник. Но смысл один – он отражает деятельность отряда и его участие в жизни лагеря. Для того чтобы уголок был нагляднее и содержательнее, воспитатель должен знать несколько приемов оформления, а также способы, которыми можно научить детей быстро и качественно оформлять свои идеи.

   Задача: показать различные способы оформления отрядного уголка, дать информацию о его назначении и компонентах.

   Форма: мастер-класс.

   Место: гостиная.

   Продолжительность: 45–60 минут.

   Участники: воспитатели.

   Техническое оснащение: 4 ватмана, цветная бумага, картон, клей, скотч, гуашь, акварель, кисти, губка поролоновая, аэрограф, кнопки, скрепки, ДВП.

   Предварительная подготовка: изготовление макета из ДВП, подготовка аэрографа к работе, раздаточного материала.

Сценарный план:
1. Значение.
2. Советы, периоды.
3. Виды.
4. Компоненты.
5. Оформительские «тайны».

    Ход мастер-класса

1. Вступительное слово.

Отрядный уголок – это информационное пространство для отряда, которое отражает его жизнь. Значение уголка:
– содержит полную информацию об отряде;
– отражает деятельность отряда и его участие в жизни лагеря;
– помогает детям находиться в курсе событий;
– помогает развивать творческие способности подростков, учит культуре оформления, пробуждает интерес к жизни своего коллектива.

Отрядный уголок – это творчество ваше и ваших детей.

С о в е т ы по оформлению отрядного уголка:
– должен быть «говорящим», содержание и его рубрики должны быть сменными;
– должен отражать различные стороны жизни отряда (спорт, участие в лагерной жизни, награды, дни рождения, перспективы и т. д.);
– в оформлении уголка и обновлении содержания рубрик должны принимать участие дети.

2. Содержание отрядного уголка.

Рубрики, которые должны быть в отрядном уголке, соотносятся с периодом смены:

Организационный период.
– «Это наш лагерь» (информация о детском лагере);
– поздравление с приездом;
– законы и традиции лагеря;
– адрес лагеря;
– наказ ребят прошлой смены;
– песни организационного периода, песня лагеря;
– план на день и т. д.

   В организационный период можно провести конкурс на лучшее оформление уголка. Творческая группа собирает все предложения, обсуждает и делает макет уголка в соответствии с названием и девизом отряда, раскрывая идею, содержание, название отряда.

   Основной период.

   В основной период смены отражается ежедневная деятельность отряда:
– список ОСУ, обязанности и функционал;
– список отрядных творческих групп и план подготовки дел;
– график соревнований и тренировок;
– подготовка к отрядным и дружинным делам, праздникам;
– участие в творческих конкурсах, смотрах;
– план-сетка отрядных дел;
– система стимулирования.

   Итоговый период.
– рубрика «Как мы жили» с фотографиями;
– рядом с отрядным уголком лист ватмана с надписями «А напоследок я скажу...», «Забор пожеланий», «Карта впечатлений и пожеланий», «Наставления будущим сменам», где подростки пишут на прощание друг другу и лагерю пожелания, пишут о своих впечатлениях.

3. Оформительские «тайны».

Фон. Несколько советов, как сделать яркий фон на большом формате за минимальное количество времени:
– использовать губку для мытья посуды, либо просто кусочек поролона;
– использовать насадку-распылитель для бутылки, в которой развести краску необходимой концентрации;
– вместо распылителя можно использовать аэрограф – для этого вам понадобятся материалы: пустой стержень и корпус от гелиевой ручки, коробок спичек. Стержни закрепляем под прямым углом на коробочку, узкий стержень опускаем в стаканчик с краской, а в широкий выдуваем воздух;
– фон получится более ярким, если при использовании аэрографа или распылителя использовать метод трафаретов, т. е. перекрываем одну часть – задуваем, затем перекрываем другую часть – задуваем. Таким образом, мы можем использовать несколько цветов на одном фоне, наложение картинок и тематические фигурки на фоновом рисунке;
– получается очень веселый фон, если он состоит из отпечатков ладошек ваших деток.

Объем. При оформлении уголка можно использовать объемные фигуры:
– из бумаги, которые можно подвесить рядом с уголком, либо на потолок: чайки, человечки, звезды, шарики, цветы;
– отдельным блоком на рефлексию можно придумать многоуровневую конструкцию, которую впоследствии детям необходимо собрать воедино;
– использование объемных деталей: буквы, ракушка с жемчужиной, «сундук настроения»;
– чтобы сделать объемный ландшафт, необходимо, помяв газету, накрыть намоченной в ПВА марлей. Когда высохнет, необходимо закрасить гуашью;
– план на день можно сделать в виде большого дома, у которого открываются окна.

4. Практическая часть: работа по группам. Все участники разбиваются на несколько групп и разрабатывают эскиз отрядного уголка, выполняют его технически. Во время работы есть возможность получить консультацию специалиста по различным фоновкам, шрифтам. Анализ полученных работ (ошибки, новинки и т. д.).

5. Подведение итогов, вручение раздаточного материала.

Рубрики робочого куточка загону
1. Емблема загону (яскраво, естетично намальована).
2. Загін (назва загону).
3. Наш девіз: (девіз загону).
4. Улюблена пісня загону.
5. Промовка, кричалка (можливе щось одне).
6. Рада творчих справ.
7. Путівка дня. (Оформляється календарем на табірну зміну).
8. Вітаємо.
9. Закони життя колективу.
10. Їм загін каже дякую.
11. Це потрібно знати: